نخاله ساختمانی

نخاله ساختمانی

ضایعات یا نخاله های ساختمانی به هر نوع نخاله از فرآیند ساخت و ساز گفته می شود. سازمان های دولتی مختلف تعاریف روشنی دارند. به عنوان مثال، آژانس حفاظت از محیط زیست مواد ساخت و ساز و تخریب را به عنوان “آوارهای ایجاد شده در طول ساخت و ساز، نوسازی و تخریب ساختمان ها، جاده ها و پل ها” تعریف می کند. علاوه بر این، زباله های ساخت و ساز و تخریب  را به سه دسته طبقه بندی کرده است: غیر خطرناک، خطرناک و نیمه خطرناک.

نخاله ساختمانی

مصالح ساختمانی و تخریب در طول فرآیند ایجاد یک ساختمان یا سازه جدید یا هنگام بازسازی یا تخریب یک سازه موجود ایجاد می شود. این مصالح معمولاً مصالح سنگینی هستند که در حجم زیاد در ساخت و سازهای مدرن استفاده می شوند، مانند بتن، فولاد، چوب، آسفالت و گچ. همچنین ضایعاتی به شکل کاغذ در مرحله ساخت و ساز تولید می شود تا افراد علاقه مند انواع مختلف اطلاعات را به اشتراک بگذارند.

بسیاری از ضایعات ساختمانی از موادی مانند آجر، بتن و چوب تشکیل شده است که در طول ساخت و ساز آسیب دیده یا استفاده نشده است. تحقیقات مشاهده‌ای نشان داده است که این میزان می‌تواند به 10 تا 15 درصد از موادی که وارد ساختمان می‌شوند باشد، درصدی بسیار بالاتر از 2.5-5 درصدی که معمولاً توسط نقشه‌برداران کمیت و صنعت ساختمان در نظر گرفته می‌شود. از آنجایی که تنوع قابل توجهی بین کارگاه های ساختمانی وجود دارد، فرصت زیادی برای کاهش این ضایعات وجود دارد.

انواع نخاله ساختمانی

چند نمونه از نخاله های ساختمانی

آرماتور فولادی

فولاد به عنوان تقویت کننده و یکپارچگی سازه در اکثریت قریب به اتفاق پروژه های ساختمانی استفاده می شود. دلایل اصلی هدر رفتن فولاد در یک سایت به دلیل برش و ساخت تیرهای غیرمسئولانه است.

بتن پیش مخلوط

بتن پیش مخلوط در مقایسه با سایر مصالح ساختمانی یکی از کمترین شاخص های ضایعات را دارد. بسیاری از مدیران سایت، مشکلات کنترل مقادیر تحویل بتن را به عنوان یک مسئله اصلی در تعیین کمیت دقیق بتن مورد نیاز برای یک سایت می‌دانند.

لوله و سیم

برنامه ریزی و پیگیری تمام لوله ها و سیم ها در یک ساختمان اغلب دشوار است، زیرا آنها در بسیاری از مناطق مختلف یک پروژه استفاده می شوند، به خصوص زمانی که خدمات برق و لوله کشی به طور معمول با قرارداد فرعی انجام می شود. 

دفن زباله

برخی از اجزای خاص زباله های ساختمانی مانند گچ تخته پس از دفن زباله خطرناک هستند. گچ تخته در شرایط دفن زباله شکسته می شود و سولفید هیدروژن، یک گاز سمی آزاد می شود. روش سنتی دفع زباله های ساختمانی ارسال آن به محل های دفن زباله است.

بازیافت نخاله ساختمانی

معایب دفن زباله

اتلاف منابع طبیعی

هزینه ساخت و ساز به خصوص فرآیند حمل و نقل را افزایش می دهد

مساحت زیادی از زمین را اشغال می کند

کیفیت خاک را کاهش می دهد

باعث آلودگی آب (شیرابه) می شود

باعث آلودگی هوا می شود

ایجاد خطرات امنیتی و غیره.

سوزاندن و خطرات سلامتی

در مواردی که بازیافت یک گزینه نیست، دفع زباله های ساختمانی و مواد خطرناک باید طبق قوانین شوراها و نهادهای نظارتی مربوطه انجام شود. جریمه های دفع نادرست زباله های ساختمانی و زباله های خطرناک، از جمله آزبست، می تواند به ده ها هزار دلار برای مشاغل و افراد برسد.

 درباره ما

تهران نخاله به صورت  24 ساعته اماده رسیدگی به مشکلات حمل نخاله شما می باشد . ما به بهترین صورت و با قیمت های منصفانه اماده خدمت گذاری به شما هستیم

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به بالا بروید Call Now Button۰۹۱۹۴۳۷۳۰۱۸ جامی